martijndegraaf1001

Reis naar Leven

286, Martijn’s Reis naar Leven, dag 286, woord herdefiniëren ‘me/je gedragen’ deel 1

Een reactie plaatsen

images— Algemene indruk van het woord

‘Je gedragen’, ik vind het een onprettig woord. In mijn gedragen  geef ik me bloot, een ander neemt het waar en kan er wat van vinden en dat ervaar ik als ‘ongewenste intimiteit’. Als mijn gedragen bewonderd wordt is het een heel ander verhaal, dan ben ik blij dat de ander(-en) het kunnen zien.Hiervan heb ik de neiging om te zeggen: dit is geen gedragen, dit ben ik zelf. lol. Dat bovestaande ben ik liever niet, ik probeer me daar uit te verwijderen.

— Het woord ontvangen

je hebt je slecht gedragen – teleurstelling, want het is niet goed zoals je bent, afkeuring, afwijzing.
je hebt je goed gedragen – opgetogen als ik geprezen word voor mijn aangeleerde gedragen

— Het woord geven

kritiek/oordeel op anderen/mezelf, het bepaalt of ik me aangetrokken voel tot iemand of afgestoten.

— Wat zegt het woordenboek

gedragen
[onregelmatig werkwoord]• hoe je doet
vb:Jan gedraagt zich altijd beleefd

gedragen• [refl] “zich ~”: de manieren die iemand meest in de omgang met anderen aan de dag legt.

GEDRAGEN1) Breeduit klinkend 2) Gebruikt 3) Handelen 4) Je moet je netjes en plechtig voordoen! (crypt.) 5) Niet vervelend doen 6) Niet klieren 7) Plechtig 8) Statig
(gedraging / gedragen) (conduct) (criminologie) wijze waarop een persoon zich onder bepaalde omstandigheden gedraagt. Bijv. in het donker is men doorgaans alerter met gehoor en tastzin. Gerelateerde- en regelgeving: art. 35 Boek 3 Burgerlijk Wetboek (BW) [context] art. 165 Boek 6 Burgerlijk Wetboek (BW) [context]

— Hoe klinkt het woord

Als ‘vertragen’, dat ervoer ik als kind als ik me moest gedragen, een vertraging van mijn normale ‘zijnsstroom’. Ik voelde me geremd in mijn expressie

‘dragen’, ik was m’m zelfstandigheid kwijt, mijn moeder moest mij ‘dragen’ ik moest gedragen worden want ik wist/kon me zelf nog niet gedragen
Ik moest me laten dragen in die zin dat de verantwoordelijkheid voor mijn gedrag bij mijn moeder kwam te liggen, zij leerde mij immers me te gedragen.

— Energetische lading

Negatief, voelt benauwd, beklemmend, beperkend, nep

Share

Auteur: martijndegraaf1001

I am currently in the process of re-creating myself from a selfish being into a participant of a group of individuals that works for what's best for life on Earth, which is what's best for all of us, because without life we have no existence. Desteni is the name of the expanding group. I am writing my Journey to Life blogs to deconstruct the patterns based on fear that I exist as and to share this, so anyone can see the process I am walking.

Geef een reactie

