martijndegraaf1001

Reis naar Leven

Martijn’s Reis naar Leven, dag 328, 329, 330, meer negativiteit, meer letters

Een reactie plaatsen

Ik ging mijn teennagels knippen en guess what: ik vond daar nog negativiteit. Helemaal verbannen naar het uiterste puntje van mijn lichaam.

 

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben vast te houden aan negativiteit om op basis daarvan plezier na te jagen als levensvervulling

 

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben deze negativiteit voor mezelf verborgen te willen houden door hem zo ver mogelijk weg te stoppen.

 

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben negativiteit aan de basis van mijn bestaan te hebben

 

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben me vast te houden aan hoop op ontsnapping aan mijn negativiteit

Ik stel me ten doel, wanneer en als ik me zie vasthouden aan hoop op ontsnapping aan mijn negativiteit, te stoppen. Want ik zie en begrijp en realiseer me dat ik daarmee de negativiteit in stand laat/houd. Ik adem en ik kijk in de negativiteit om te  zien wat het eigenlijk is en zodoende te weten wat ik mezelf kan vergeven.

 

Het is een welhaast religieuze toewijding aan negativiteit, alsof ik mij er ooit toe bekeerd heb en nu vrede vind in het geloof er in. De acceptatie dat alles langzamerhand steeds slechter zal gaan en worden daarmee ontsla ik me van de verantwoordelijkheid om voor verandering te gaan. Negativiteit biedt me een gratis rit naar het onvermijdelijke einde, de ondergang, de apocalypse. Het geeft de zekerheid dat het einde vast staat, waar als ik ga voor verandering ik in de onzekerheid moet leven of de verandering zich wel definitif zal manifesteren. En ik hoef niet onophoudelijk moeite te doen om tegen dit voor de handliggende pad in te gaan.

Hier kijk ik naar letters, mijn  ervaring met ze. Deels door uitspraken waarin ze een prominente rol hadden, deels door mijn ervaring met de letter tijdens het leren schrijven, of de introductie ervan in mijn leven als kind.

 

downloadA werd de letter van ziekte en doktersbezoek, waarbij ik mijn mond open moest doen en A zeggen. De dokter keek dan in mijn keel. Zo werd de A de letter die toegang gaf tot ziekte. Ik geef toe dat ik ziek ben, door deze letter wordt het zichtbaar dat ik ziek ben. Elke keer dat ik een A spreek geef ik toe en laat ik zien dat ik ziek ben

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben met de letter A aan te geven dat ik ziek ben

Ik stel me ten doel de letter A te benutten om open te zijn over de punten waar ik aan werk in mezelf.

 

Mijn moeder had veel beroerde uitspraken over kinderen, zoals b.v. “kinderen zijn hinderen” sprak vader Cats, en “wat zijn ze lief……. als ze slapen”. Zo had ze ook deze: “een engeltje met een B ervoor. Zo werd de B voor mij een boosaardige letter die de dingen verknoeide voor me.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben boos te zijn op de letter B omdat die mijn reputatie voor mij verknoeid

Ik stel me ten doel de letter B te benutten om te zien waar ik niet zeker ben in waar ik voor sta, of ‘hoe ik ben’ de versie van mezelf is die het beste is voor het leven op aarde, door te zien waar ik me ga lopen verdedigen.

 

De C vond ik een onbetrouwbare letter toen ik hem leerde kennen omdat ie dan weer als S klinkt en dan weer als K. Ik vond hem een beetje overbodig overblijfsel uit een ver verleden (Latijn).

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de letter C onbetrouwbaar te vinden en niet van hem op aan te kunnen omdat ie dan weer als K en dan weer als S klinkt zonder dat je dat aan hem kan zien

Ik stel me ten doel de letter C handig te vinden omdat ie voor twee klanken inzetbaar is.

 

De D vond ik een opdringerige letter, in “De dikke meneer” en in “drukken” als “poepen”

Hij ziet er ook uit als een dikke buik. De letter D werd  voor mij de letter waarmee ik druk uitoefen van binnen naar buiten elke keer dat ik hem uitspreek.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de D een opdringerige letter te vinden en elke keer als ik hem spreek daarmee een beetje opdringerigheid te manifesteren en toe te voegen.

Ik stel me ten doel de D te benutten voor de beweging van binnen naar buiten om me uit te drukken in de wereld.

 

De X was een letter apart omdat ie vrijwel nooit gebruikt werd toen. Ik vond hem sterk en onafhankelijk door z’n stoere houding: hij staat stevig en hij neemt ruimte in en in alle richtingen drukt hij zich uit: “hier ben ik, ik sta hier”.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de letter X als intimiderend te ervaren en elke keer dat ik hem spreek intimidatie te manifesteren en toe te voegen

Ik stel me ten doel de letter X te benutten om uit te drukken: “hier ben ik, ik sta hier”

 

De K stond voor alles wat een indruk op me maakte. Iets wat me raakt. Prikkelt, kietelt. Kijken. Enigzins bedreigend. elke keer dat ik de K uitspreek beschadig ik mezelf, irriteer ik mezelf of kietel ik mezelf.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de K als een letter te beleven die inbreuk op me maakt en elke keer dat ik hem uitspreek dit te manifesteren en toe te voegen

Ik stel me ten doel de letter K te benutten om te zien waar ik gekwetst wordt en die gelegenheid te benutten om dat punt in mezelf te corrigeren zodat het het beste is voor allen en daardoor geen persoonlijk ding waar mijn eigenwaarde aan opgehangen is.

 

De L van sloom en lui. Een letter waar je geen vrienden mee moest zijn want dat kwam je op afkeuring te staan. Lekker dat De L had iets traags, zoals in slak, sloom lui, en van De L was iets van een aanraking als een streling. De traagheid van de fysieke realiteit waarbij de aanraking de tijd krijgt om fysiek gevoeld te worden. Een aanraking die erlangs glijdt.

 

“Daar heb ik de P in”, was een uitspraak die ik meekreeg. ”de P” stond voor “de pest”. Zo werd de P voor mij een letter die afkeer uitdrukt, hekel. Ook als geluid gebruikte mijn moeder hem om miachting uit te drukken: P met een H erachteraan.

 

De M was een echte joepie letter. Hij staat zo stevig en belooft overvloed “mmmm” duidt iets lekkers aan. Mond houden, niet laten merken wat je vindt. Inhouden, de klank niet vrij uitlaten klinken. In die zin ook beschermend want ik blijf verdekt opgesteld. Spannend ook ingehouden spanning. gedeprimeerd in het onvermogen om voluit mee te doen, voluit er te zijn. Verboden genot ook. Ja de M als geremdheid.

 

N is een letter die zich overal tussendoor naar binnen wringt. Als een ongenode gast. Beetje pissig, antipathiek. Ook als een halfslachtige M: de mond is maar een beetje dicht, niet met de lippen maar met de tong en gehemelte, in die zin wat toegeeflijk. Elke keer dat ik de N spreek laat ik de wereld een beetje binnenkomen, naar binnen slippen, terwijl ik dat eigenlijk niet wil, meer als toegeeflijkheid.

 

De O herinnert mij aan mijn onvolmaaktheid, want zijn vorm vraagt om volmaakt getekend te worden, maar in de praktijk lukt dat zelden.

 

Rrrr is activerend. ietwat ondeugend, speels

 

E is een reactie uitlokken. Met z’n drie lijnen die houvast proberen te vinden

 

F als een vlag aan een mast. Een feestelijke letter. De eerste letter van m’n zus haar naam, daarom belangrijk, maar er zit een addertje onder het gras: de F in foei en fout! oppassen geblazen dus

 

G een letter die zich gebogen vertoont en iets in zich verborgen houdt.

 

H een letter die houvast geeft omdat ie stevig staat maar geen vebondenheid mee mogelijk , statig, maar ook eenzaam

 

I is als de gil van een meisje. Een schrikachtige letter.

 

J een letter die onderuit gaat, een uitglijer. Kan leuk zijn maar het is een zwakte

 

Q heb ik leren kennen als een heel speciale letter, omdat ie zo weinig gebruikt werd. Ik vond het maar een rare letter omdat ie op zichzelf geen klank heeft maar altijd een U nodig heeft. En dan klink tie als een K! Ik vond het maar geforceerd om zo’n letter nog bestaansrecht te geven.

 

T waarmee je iets vastpint als een punaise. Precisie Ik bleef liever een beetje vaag, zodat ik alle kanten uit kon

 

U een letter om de autoriteit mee te behagen. En zo in een goed blaadje te komen en getolereerd te worden in de schaduw en bescherming van de machtige(-en)

 

V

 

W

 

De Y vond ik maar een gekke letter, was het nou een soort IJ? En waarom werd ie dan vaak als IE uitgesproken. Ik vond het net als de X en de Q een letter uit een ver verleden waar we nog mee opgescheept zaten

 

Z

 

Share

Auteur: martijndegraaf1001

I am currently in the process of re-creating myself from a selfish being into a participant of a group of individuals that works for what's best for life on Earth, which is what's best for all of us, because without life we have no existence. Desteni is the name of the expanding group. I am writing my Journey to Life blogs to deconstruct the patterns based on fear that I exist as and to share this, so anyone can see the process I am walking.

Geef een reactie

