martijndegraaf1001

Reis naar Leven

De lancering van een gerepareerd rc-vliegtuig – Dag 538

Een reactie plaatsen

imagesDe lancering van een hersteld rc-vliegtuig.

Er was een man op de modelvliegclub die mij een vliegtuig overhandigde. Hij had het in een opwelling gekocht, het eenmaal in de lucht gelanceerd en direct was het neergestort en was de vleugel gebroken. Ik vond het een uitdaging om te zien of ik het toch luchtwaardig zou kunnen laten zijn.

Ik lijmde de vleugel en verstevigde hem op twee manieren. Ik laadde de batterij, waarvoor ik het laadsnoer veranderde zodat het op mijn eigen lader kon. Ik keek naar het iele landingsgestel en besloot dat ik naar een bepaald weggetje zou gaan waar weinig verkeer is, waar niet direct bomen staan en o ja ik controleerde het evenwicht van het toestelletje en het bleek me dat er meer dan 50 gram lood in de neus moest anders zou het sowieso niet vliegen!

Ik overwoog alles wat er aan te controleren was ik ging na of alles goed vast zat. En ik gebruikte m’n verbeelding om na te gaan waar ik allemaal rekening mee zou moeten houden in de testvlucht. Zo ging ik goed voorbereid op de snorfiets naar de aangewezen plek. Het vliegtuig is heel licht gebouwd dus dat maakt het ook kwetsbaar. Ik liet het tegen m’n lichaam rusten omdat het anders te veel wind ving, de vleugel is meer dan een meter.

Daar aangekomen wachtte ik eerst tot er geen verkeer was. Twee mannen op de fiets bleven kijken. Ik zette de zender en de ontvanger aan en ik wierp het vooruit en het vloog!

Dit beschrijf ik allemaal omdat ik hierbij zo duidelijk ervaar, bij deze hobby, dat alle fysieke factoren overwogen moeten zijn en in orde gemaakt moeten worden wil een vlucht succes hebben. Hier heb ik gemerkt dat wanneer ik mezelf laat meeslepen door enthousiasme of door opwinding of wanneer ik al in gedachten ben over het vliegtuig in de lucht, dat ik dan onmogelijk de fysieke toestand ervan nauwgezet kan nagaan wat al menigmaal tot crashes heeft geleid. Dat is een tegenstrijdigheid: ik heb een hobby omdat ik er enthousiast voor ben, maar mijn enthousiasme is een hinderlijk toestand ervoor! Ik heb in de loop van de tijd allerlei van dit soort afleidingen die uit mijn geest voortkwamen mezelf vergeven. En nog is het niet helemaal klaar.

Bij dit vliegtuig lukte het in ieder geval.

Tijdens de vlucht kwam ik voor verrassingen te staan door de gebrekkige besturingsmogelijkheden en door het beperkte bereik van de zender en ik moest al mijn ervaring inzetten om de vlucht te laten slagen. Hierbij was het van belang om de volle aandacht in de realiteit van het moment te hebben, ook weer niet overgeconcentreerd op het vliegtuig, wel het verkeer in de gaten blijven houden. Enfin, ik zou over het vliegen zelf meer over kunnen schrijven. mij gaat het erom dat je een indruk hebt van de vele factoren die bij zoiets simpels als een hobby uitoefenen aan bod komen. Dat die er om vragen allemaal meegenomen te worden om de hobby te laten slagen en dat ik hier ben en niet opga in gevoelens of voorstellingen in mijn innerlijk waardoor ik afgeleid ben en dingen oversla met ‘rampzalige’ gevolgen.

Share

Auteur: martijndegraaf1001

I am currently in the process of re-creating myself from a selfish being into a participant of a group of individuals that works for what's best for life on Earth, which is what's best for all of us, because without life we have no existence. Desteni is the name of the expanding group. I am writing my Journey to Life blogs to deconstruct the patterns based on fear that I exist as and to share this, so anyone can see the process I am walking.

Geef een reactie

