martijndegraaf1001

Reis naar Leven

Is lethargie de ideale levenshouding? – Dag 576

2 reacties

downloadIk liet de lethargie weer een tijdje z’n gang gaan en daarna kwam ik tot de conclusie dat ik zo nergens toe kwam. Ik ontdekte een opvatting in mezelf:

ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben lethargie gedefinieerd te hebben als de meest optimale manier van zijn ‘want je spant je niet in en omdat je niks doet doe je ook niks verkeerd en ben je nergens verantwoordelijk voor en kun je ook niet verantwoordelijk worden gehouden en niemand doet een beroep op omdat niemand denkt dat je iets kunt dus je wordt lekker met rust gelaten’.

Verder had ik emotionele reacties op mijn eigen lethargie: spijt, wanhoop, mokken, mopperen, verzet, afwijzing van mezelf, onverschilligheid.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben spijt te voelen in reactie op mijn lethargie vanwege de tijd die voorbij is gegaan waarin ik dingen had kunnen doen die ik mij ten doel heb gesteld en waar ik verantwoordelijk voor ben.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben wanhoop te voelen na mijn lethargie omdat ik de tijd niet meer terug kan draaien

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben bang te zijn dat ik mijn leven ten onder laat gaan door mijn lethargie door niet op tijd de noodzakelijk acties te ondernemen om mijn leven te onderhouden

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben te mokken uit onvrede met mijn lethargie

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben op mezelf te mopperen vanwege mijn lethargie

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben me te verzetten tegen mezelf en mijn lethargie

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mezelf af te wijzen om mijn lethargie

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben onverschillig te worden jegens mezelf vanwege mijn lethargie

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mezelf in deze innerlijke conflicten te brengen door mijn lethargie

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben het mezelf kwalijk te nemen dat ik me in mijn lethargische bestaan laat dragen door de inspanningen van anderen

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mij schuldig te voelen en te schamen tegenover mijn medemensen wegens mijn lethargische bestaan waarin ik me laat dragen door hun inspanningen

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn lichaam in een onbewegelijkheid gevangen te houden om mij uit te leven in lethargie

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn adem te onderdrukken om mezelf in lethargie te handhaven

Ik stel me ten doel te stoppen wanneer en als ik mezelf in lethargie zie gaan en in plaats daarvan te ademen en mezelf te bewegen en richting te geven in mijn doelen en verantwoordelijkheden

Auteur: martijndegraaf1001

I am currently in the process of re-creating myself from a selfish being into a participant of a group of individuals that works for what's best for life on Earth, which is what's best for all of us, because without life we have no existence. Desteni is the name of the expanding group. I am writing my Journey to Life blogs to deconstruct the patterns based on fear that I exist as and to share this, so anyone can see the process I am walking.

2 thoughts on “Is lethargie de ideale levenshouding? – Dag 576

  1. Interessant en wel herkenbare en belangrijke punten bij. Zouden we dan van “Ascese” ook kunnen zeggen dat het een vorm van lethargie is, lol, die beoefening van Ascese waar men voornamelijk niets doet onder het mom van meditatie? Als ik het zo bekijk is de energie van ascese wel anders dan die van lethargie, zeg maar dat de energie van Ascese positief geladen is in tegenstelling tot die van lethargie…

    Like

    • ja scherp gezien. Overal je handen van aftrekken alsof je daarmee een hoger doel dient. Zelfs extreme vormen van vasten, of een ledemaat laten verdorren. Ook mensen die zich laten opsluiten en zich een jaar of zo volledig afhankelijk maken van hulp. Ik kan me herinneren dat het me op zekere leeftijd wel aansprak, een heilige asceet te zijn lol. Ook het alleen maar zitten en niks doen en zwijgen en voor mysterieus en wijs aangezien worden en onbegrijpelijk te zijn.

      Like

Geef een reactie

